En gruppe af mine unger |
Min projekt hedder "education inicial luis stacey guzman" og kan nok bedst sammenlignes med en dansk boernehave. Alligevel er der store forskelle paa hvad jeg kendte fra Danmark, og hvad jeg oplever her. For det foerste er boernene delt ind i klasser og har naesten hvad der svare til et fastlagt skoleskema. Paa "skolen" er der tre klasser, hvor boernene har hhv. 3, 4 eller 5 aar. Om morgenen underviser jeg den aeldste klasse i engelsk sammen Eva, en anden volontoer som arbejder paa projektet. Det var noget af en udfordring foerste dag bare at blive sendt ind i et lokale med 15 boern og saa ellers bare gaa igang. Vi underviser i helt basic ting saasom at taelle til 10 eller laere farverne roed, gul, groen og blaa og vi goer det med et mix af sange/sanglege og tegninger.
Forleden dag, havde vi, for gud ved hvilken gang, problemer med en af eleverne, som synes det er langt sjovere at afproeve laerernes taalmodighed og graenser, end at blive undervist. Som et forsoeg paa at faa hende til at deltage i klassen, fortalte vi hende at det er meget vigtigt at laere engelsk, hvorefter en af de andre elever istemte "y muy divertido, tambien" ("og ogsaa meget sjovt"). I det oejeblik, maa jeg indroemme at jeg blev ufattelig stolt, ikke blot kan jeg hoere hver dag at eleverne kan huske flere og flere ord (og endda bliver bedre til at udtale dem, der er mange lyde den spansk-talende-tunge ikke er vant til), de synes ogsaa det er sjovt. Noget af en personlig sejr.
Efter engelsk skifter jeg klasse-lokale, og resten af dagen hjaelper jeg til i den yngste klasse, hvor boernene er 3, nogle endda kun 2 aar. Her byder dagen paa kreative udfoldelser i mange forskellige afskygninger, men for det meste indvolverende cirkler og farven gul. Paedagogiken gaar ud paa kun at fokusere paa en ting af gangen, og virkelig intensivt. I alle de uger jeg har vaeret her, har alle kreativitet indbefattet gul maling, gul-malede pastaer, eller smaa papirkugler trillet af gult crepe-papir og med disse redskaber har vi pyntet et utal af ting, med en overvaegt af cirkler. Denne uge har laeren dog besluttet at ungerne har faaet styr paa gul, og at det er paa tide at indfoere en ny farve, og vi har derfor udvidet repertoiret med blaa.
Paa det tidspunkt jeg er faerdig med engelsk undervisningen er min klasse som regel igang med at danse, en fast punkt paa morgenprogrammet. Vi danser til alt fra boerne-sange om dette og hint til pop-hits som "Ai se eu tu pego" og i sidste uge blev ogsaa Gangnam style indfoert paa programmet. (Isaer en af drengene, Daniel, er helt vild med at danse Gangnam style og har det stoerste skaeve smil paa laeben mens hans danser)
Ud over en masse kreative udfoldelser og dans byder en stor del af dagen ogsaa paa fri leg paa legepladsen, og det sker jo tit at der opstaar konflikter mellem boernene. Her bliver mit spanske virkelig sat paa en proeve. Det kan vaere virkelig svaer at udrede hvem der har gjort hvad, naar 5 eller flere boern, og nogle af dem graedende proever at forklare hvem der gjorde hvad i munden paa hinanden, og saa endda paa deres ikke helt vedudviklede spansk.
Tid til at gaa hjem, vi slutter dagen i rundkreds med en sang |
kl. 12.00 bliver boernene hentet, og jeg gaar igang med at forbedre materiale til den kommende dag (det vaere sig alt fra at tegne cirkler til cykler og familier som boernene saa skal pynte, til at klippe/klistre diverse figure, flag osv.) Fra tid til anden kan tingene forekommer mig meningsloese, som f.eks. da vi havde familie-uge (alle uger har et tema som saetter sit praeg paa alt hvad vi laver), og alle boernene skulle medbringe et familiefoto som skulle bruges i en hjemmelavet pap-ramme. Efter den ene laere (der er to i hver klasse) havde sat mig til at klippe alt hvad der skulle bruges til at lave rammerne, besluttede den anden laere at boernen formegentligt slet ikke kunne finde ud af at lime de korrekte steder osv. og det endte med at vi brugte en del timer paa at lave det hele, blot saa boernene kunne faa en "hjemmelavet" (af mig) billedramme med hjem til deres foraeldre. Maa nok indroemme at den affaere (og lignende) forekom mig lidt meningslyst, da boernen ikke faar noget som helst ud af det, jeg skal bruge en masse tid paa det, og foraeldrene ville nok ogsaa overlevet uden en farvet, glimmerpyntet boelgepap-ramme. I situationer som den, taenker jeg altid paa noget jeg fik af vide paa mit velkomst/forberedelses-moede da jeg ankom - nemlig at det er bedre at taenke paa forskellene i kultur / norm / fremgangsmaade som forskelle,end at forsoege at kategorisere dem i rigtigt og forkert, nogle gange er det lettere bare at acceptere at nogle ting goeres anderledes i Ecuador.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar